5 dec. 2013

Tankar om gradun, framtiden, studier, jobb

Den här veckan har jag jobbat med gradun. Det var ett tag sedan senast, på grund av det nya jobbet och andra grejer. Nu fick jag tid och en sådan där jävlar anamma, det ska bli klart! -fiilis och det hjälpte för jag har kommit massor framåt. Jag har hållit på med gradun nu sedan juli 2012 mer eller mindre, såklart med pauser emellan just för att "det kommit annat". Att skriva gradu är jobbigt, tar massor av timmar och massor av tankekapacitet av dig. Men jag tror att det är värt det. Med en magisterexamen i fickan öppnar sig genast flera dörrar än med en politicesexamen. Allt beror såklart på vad man vill jobba med men som jag ser det så är kunskap makt och möjligheter.
Jag har nu studerat sedan augusti 2008 och gått i skola utan avbrott (minus studentvåren 2008 och såklart somrarna) sedan jag var sju år gammal, det vill säga hösten -96 om jag räknar rätt. Jag har också jobbat vid sidan av skolan/studierna sedan våren 2007. Det känns som att det börjar bli dags att avsluta studierna nu och allting tyder på att så kommer att ske våren 2014. Då kommer jag alltså att ha "gått i skola" i nästan 18 år utan avbrott. Vad som händer sedan får framtiden visa, men jag har mina idéer och flera planer för vad jag kan tänkas hitta på.
Vad jag vill ha sagt är kanske att jo, ibland funderar jag på hur livet skulle se ut om jag hade valt icke-högskola-vägen, alltså börjat på yrkesskola eller liknande. Aldrig tagit studenten, aldrig sökt till högskola. Men så tänker jag att nej, det har nog varit rätt för mig. Jag har trivts med mina studier för det mesta och jag känner att det har gett mig verktygen för att vara nöjd med resten av livet.
Den allra största utmaningen under hela studietiden, en av de största under hela mitt liv har varit gradun. Den ska bli klar, det ska den. Det är inte alls mycket kvar nu och jag har en ganska bra bild av vad som krävs för att få den klar. Det ligger hårt arbete bakom och den dagen den blir godkänd kommer att vara en av de större i mitt liv så här långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar