30 apr. 2013

SD och abort - debattinlägg

SD-kvinnornas förbundssekreterare kommenterar frågan om SD:s syn på abort. Hon menar att det partiet vill ha endast är en ändring i lagen så att abort inte skulle utföras längre då fostret är livsdugligt. Det här är genast ett betydligt vettigare inlägg i abortdebatten. Ska vi abortera foster som skulle kunna överleva utanför livmodern? Nej, tycker nog de flesta. Det här är ett stort etiskt problem. Gränsen är ändå svår att dra, det finns ingen regel för när foster kan räddas.
Det jag inte håller med om är att abort ses som preventivmedel i och med den liberala lagen som Sverige följer idag.

Det är viktigt att arbeta preventivt. Men subventionerad tillgång till preventivmedel kan aldrig ensamt få ner aborttalen. Så länge abort endast presenteras som kvinnans rätt till sin kropp och ett ingrepp utan komplikationer riskerar vi ett samhälle där abort, av vissa, också jämställs med ett preventivmedel.
skriver Paula Bieler.

Jag tycker inte att vi riskerar ett samhälle där abort jämställs med preventivmedel, utan litar på att folk nog alltid inser att abort är det sista alternativet när en kvinna av någon orsak blivit gravid mot sin vilja. Det är ingen lätt sak att genomgå en abort.
Abort ska presenteras som kvinnans rätt till sin kropp men också problematiseras och diskuteras. Hur långt in i graviditeten ska det vara tillåtet? Jag har inget svar, men välkomnar debatten. Jag hoppas att debatten aldrig ska handla om att förbjuda abort eller om att begränsa en kvinnas rätt att själv bestämma om en sådan, men nog om hur sent abort ska kunna utföras.
Jag hoppas också att de kvinnor som ändå beslutar att föda barnet får den hjälp och det stöd de behöver.
Och jag hoppas att vi en dag inte ska behöva debattera abort på samma sätt som idag för att de kommer att vara så få. I väntan på det måste vi diskutera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar