27 juli 2013

Boktips nummer hur mångte som helst i raden

Just nu är jag så oerhört stolt över två saker i mitt liv. Det ena är mitt beslut att äntligen låta håret växa igen, så det blir sådär mellanlångt. Det andra är det att jag igen läser böcker, herregud vad jag har saknat det!
Nyligen såg jag på Heidis blogg att hon vill att folk ska läsa Elizabeth Gilberts Eat Pray Love. Det tycker jag med, gör det! Filmen som kom för ett par år sedan är inte alls lika bra. Gilbert skriver från hjärtat, om sig själv, om kärlek om att tappa bort sig och hitta sig själv på nytt i vuxen ålder och om vikt, mat och att göra sådant som är viktigt för en. Det är boken nedan till höger. Jag läste den för några år sedan och det var några av de bäst tillbringade timmarna i mitt liv. Nu blir jag sugen på att läsa den på nytt...
Nå, poängen är den att jag sedan började fundera att det måste ju finnas flera böcker av Gilbert, så bra skriver hon. Och det finns det ju! Så jag traskade till biblioteket och ser nu fram emot att läsa den här, till vänster: I nöd och lust. En tvivlare försonas med äktenskapet. Den handlar om äktenskap och kärlek, lovar baksidestexten. Jag skrev ju för en tid sedan ett inlägg om just det här med äktenskap. Vad det betyder för mig. Jag, lovar, det kommer att komma flera funderingar kring ämnet efter att jag har läst den här boken, som också den är självbiografisk.

Alltså nu blir jag så sugen på att äntligen börja skriva på den bok jag drömmer om att någon gång få utgiven. Jag har en historia i mitt huvud som jag vill berätta, det enda som saknas är ett slut. Det är inte en självbiografisk historia, men innehåller nog lite av mitt eget liv och mina egna erfarenheter, det gör alla böcker oavsett vad författare påstår. Genast när jag blir av med den här stressen som för tillfället tagit över min kropp och själ så ska jag göra just det, börja skriva.


Jag känner mig och har en tid känt mig trött och stressad, har lite ångest och svårt att koppla av. Den här kvällen ska jag försöka relaxa, vi planerar att grilla med våra vänner på en klippa vid havet. Det finns ingen speciell orsak till min stress, men det känns inte bättre för det. Idag ska jag fånga dagen! Det här inlägget är skrivet redan igår, så jag ska inte ens hålla på med bloggen. Däremot ska jag dricka öl och vin, njuta av sommaren och havet som kluckar och prata med människor, leka med hundarna och känna på naturen. Om det inte regnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar