26 juli 2013

Magen, hetsen och kungligheter

Jag funderade länge på om jag alls ska kommentera, för jag tycker å ena sidan att man kunde lägga ner hela diskussionen, å andra sidan att det finns ett behov av att diskutera. Jag bestämde mig för en kompromiss och endast en lite kommentar.
Hertiginnan Catherine födde nyss barn och i tisdags, ett dygn efter förslossningen steg hon ut framför alla fotografer och visade sig och barnet. Pappa William var också med, Storbritanniens blivande kung, men han har inte någon roll i det här.
Catherine har för tillfället, som jag ser det, en enda roll i livet. Vara den som fött fram, sköter om och uppfostrar Storbritannines blivande kung efter att både farfarsmor, farfar och far dött. Hon är också en representant för hovet, hon ska representera.
När Catherine visade sig och redan före samt nu efter det talas det mycket om hur hon ser ut. Babykilon, mage. Det finns två läger i diskussionen. Det finns de som säger att "när ska hon se bra ut/vara sma igen?" och "så här gör hon för att bli av med kilona". Och så finns det de som säger att "sluta tjata om hennes utseende, det spelar ingen roll, titta så vacker hon är med sin babymage och sina kilon, titta, titta så vacker hon är så här ser kvinnor ut efter att de fött barn!" och "hon är en så bra förebild som visar åt kvinnor som fött att magen inte spelar någon roll, den får se ut hur som helst, ingen bryr sig om det".
De senare förstår bara inte att det de gör är precis samma sak som det första lägret.

Det finns många orsaker till att det enda världen talar om i sammanhanget är Kates utseende. En orsak är såklart att vi inte ver vad hon känner, tänker, tror, tycker utan vi bara vet hur hon ser ut. Det är svårt att diskutera sådant man inget vet om. Däremot vet alla hur hon ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar