2 juli 2013

Sommarprataren Gardell

Jag har verkligen haft glädje av min nya Iphone, må jag säga. Jag köpte den i mars men inser nu sakta att det måste ha varit ett av mina bästa inköp någonsin! För nu kan jag hålla på med sådant som att lyssna på sommarprat när jag är ute med hunden (ja, jag tjatar men jag är faktiskt glad!).
Igår lyssnade jag på Jonas Gardell i P1. Jag skrattade ibland högt, ville nästan gråta ibland.
Gardell pratar om hur han blev biten i näsan av Astrid Lindgren (skratt), hur andra människor så lätt förstör för oss genom att säga att sådär kan man inte göra, hur det är viktigt att bara göra trots att andra säger att man inte ska/kan göra så, hur det är att inse att man faktiskt är värdefull som man är (tårar), hur han träffade Meryl Streep och gjorde bort sig på kuppen (skratt) och lite grand också om Torka aldrig tårar utan handskar och hur det var att vara gay i Sverige på 80-talet (tårar - trots att jag sett och läst flera intervjuer med den här mannen och också sett tv-serien).
Så om du som jag har tillgång till en vettig apparat med vilken du kan lyssna på det här sommarpratet - gör det!

Sen måste jag också tillägga att det är fantastiskt det här att inse hur mycket man kan lära av personer som inte alls är som en själv är. När jag stod där med öronpluggarna i öronen beredd att gå ut så tänkte jag först knäppa på Sarah Dawn Finers sommarprat för hon är ju ung och kvinna och sådär så jag håller säkert med allt hon säger och känner igen mig totalt. Sedan tänkte jag att, hmm. Gubbe, 50 år, gay. Hur mycket har jag gemensamt med honom? Typ ingenting. Och ändå var det så skönt att lyssna på just Gardell. Jag kände igen mig i massor och där jag inte kände igen mig så lärde jag mig något nytt och fick en helt ny infallsvinkel på livet.
Någon dag ska jag lyssna på Sarah Dawn Finer (skriver ut hela namnet för jag kan aldrig komma på vad som ska stå som efternamn då svenskarna skriver sina namn på det där viset). Min poäng var bara den att det är sant det som sägs om att man inte ska lyssna på eller diskutera endast med personer håller med och tror sig kunna enkelt relatera till. Vad lär man sig egentligen då? Ofta väldigt lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar