14 juli 2013

Tidningen jag älskar att hata men egentligen bara borde sluta köpa

Jag läser ibland Cosmopolitan. Mycket sällan. Och varje gång jag köper den så lovar jag mig själv att aldrig mera köpa den.
Det här exemplaret låg i tidningshyllan i veckan. Notera namnet nere till vänster, så förstår du varför jag köpte den (jag tror jag aldrig kommer att återhämta mig från den där scenen i Crazy Stupid Love).

Som sagt. Jag köper sällan tidningen och varje gång jag sedan sitter där med en så undrar jag. Är det faktiskt det här som tjejer läser? Jo. Är det det här som vuxna människor, som ju gör tidningen vill att de ska läsa? Tydligen. Är det så konstigt att de går omkring och tror att det enda som spelar en roll i livet är vad männen/pojkar tycker om dem? Nej.

Egentligen är jag redan alldeles för gammal för Cosmo. Problemet är bara att jag också är för ung för Me Naiset, Året Runt och Damernas Värld och what not. Lite stuck in the middle, alltså.

Problemet som jag ser det är alltså att Cosmo och motsvarande tidningar förmedlar en bild av att du som kvinna/tjej inte duger som du är. Du måste förändra dig. Träna, banta, fixa håret, mejka, knulla, jobba, drömma, vara som männen vill att du ska vara/göra. Enligt det som man beslutat att är det som männen vill ha. Du ska vara sexig, vacker, bra i sängen, vältränad, snygg i håret, karriärskvinna men ändå bra på att festa, inte vara jobbig, raka dig i fittan, inte klaga på din mens, sluta marra om lite huvudvärk, lacka naglarna, ja ni fattar.


Den här reklamen, till exempel. Du köper en ny kräm. Så får du 8-in-1. Alltså 8 egenskaper i en kräm. Egenskap nummer ett hos den ena krämen: kaunistaa. Gör din hy ( = dej) vackrare. Vad fan? Vad betyder det? Vad gör den då? Den första egenskapen hos den andra krämen: peittää ihon pieniä virheitä. Döljer hudens små fel. Vilka fel? Vad är det för fel på min hy ( = mej) som måste fixas? Hur ser en hud ut om den har fel?

Det enda Cosmo handlar om är hur man kan göra sig till så att männen ska gilla en. Hur man ska bli accepterad av männen. Hur man ska få den där hyn som männen vill att man ska ha. Hur man ska göra för att ens rumpa ska se bra ut i männens ögon. Hur man kan undvika att göra bort sig framför män. Hur man gör för att få pojkars uppmärksamhet. Hur man undviker att se ut si och så för det gillar inte männen. Hur man flörtar med män. Hur man har sex med män. Vad man ska köpa för att hänga med i trenderna (som bara är ett annat sätt att säga för att se ut som alla andra tjejer gör så att man inte ser avvikande = ful ut och på det viset skrämmer bort pojkar som kan tänkas vara intresserade av en). Cosmo lär också unga tjejer att de faktiskt inte alls förlorar något av sin hotness när de börjar dejta någon. Att det inte bara är din pojkvän som tycker att du är hot. Hör ni nu tjejer? Trots att ni dejtar en man/pojke så tycker också andra killar att ni är sexiga! Kan ni tänka er det, va! Det är faktist studerat och bevisat på universitetet i Kalifornien, det ni. Den här texten är fel på så många nivåer att jag inte vet var jag ska börja. Ska vi börja med att säga att kanske jag inte bryr mig om huruvida jag är sexig eller inte i någon karls ögon?


Det jag ogillar allra mest i tidningen är den såkallade miespaneeli - panelen som består av män. Här ges män utrymmet att fritt kommentera vad allt är fel med kvinnor och hur kvinnorna istället borde göra för att männen skulle vara nöjda med dem.


Här ovan ses två exempel från den här panelen bestående av män. Till vänster är frågan på hur mångte dejten kan man ha sex? Man nummer tre, Janne säger såhär: ju snabbare kvinnan ger desto snabbare är förhållandet ofta över. Alltså: jag, mannen, vill ju nog ha sex genast men det är upp till kvinnan att se till att vi inte har sex för har hon sex med mig för tidigt så är hon ju en hora och då är det slut för jag kan inte dejta kvinnor som vill ha sex med mig. Då vet vi det alltså.
Den andra frågan lyder: var måste kvinnan raka sig? Juha-Matti, man nummer ett i listan, säger att hon ska raka sig i armhålan, på benen, låren samt genitalområdet och i rumpan. Bar hud är kvinnligt och vackert. En kvinna som har rakat sig är mer åtråvärd. Men jag får alltså behålla håret på mitt huvud, säger du? Oj, tack. Vad sa du? Att du vill att jag ska fixa en sådan där frisyr som du gillar. Ah, det ska jag göra. Nej vänta lite, nu när jag tänker på saken så... Dra åt helvete.
Man nummer två tycker också att kvinnor ska raka sig överallt för att männen ju är håriga och man vill inte att en kvinna ska vara sådan. Notera hur Anssi här tar en sak som alla har = kroppshår, gör det till en maskulin grej och kräver att kvinnor gör sig av med det eftersom de ju är kvinnor och sådana helt enkelt inte har hår. Hängde ni med där nu? Alla har hår men kvinnor måste raka bort sitt för man vill ju inte få intrycket av att de har något som män också har. Det är nu du ska rysa av obehag.
Applåd till Janne (samma Janne som ovan) som säger att det är kvinnans egen sak var hon rakar sig. Janne tycks alltså anse att kvinnor inte ska få ha sex när de vill, men däremot ska de få raka sig var de vill. Nå, det är ju alltid något.

Cosmo är en tidning för tonårstjejer. Det är en tidning om smink, träning, mode, kläder, hår, sex, utseende och också lite annat som karriär och drömmar man kan ha i livet. De har varje månad en kändisintervju, ofta en stark tjej/kvinna som säger att man ska följa sina drömmar, vara stark och målmedveten, stå på egna ben och älska sig själv. På följande sida finns det tips på lätta sallader så att du inte går upp i vikt, träning för rumpan och uppmaningar om att raka sina ben för så vill männen faktiskt ha det.

Det är ledsamt. Alla ni föräldrar: be er tonårstjej att inte läsa Cosmo. Det enda hon kommer att lära sig är hur hon ska göra för att tillfredsställa männen omkring sig genom att ändra sitt utseende, sitt sätt att tänka, sina drömmar och önskemål, sina vanor och den hon egentligen är. Ge henne istället något annat att läsa. Vad som helst men inte en tjejtidning. Och tjejer: läs något annat.



Alla foton i inlägget har jag tagit på tidningen Cosmopolitan, nummer juli 2013. Tidningen utgivs i Finland av Sanoma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar