7 aug. 2013

Att vända diskussionen, graviditetskroppen och problemet med fotografierna

Den finska bloggaren Minttu kastade förra veckan fram en utmaning åt alla sina kvinnliga läsare och alla kvinnor i Finland. Och responsen var enorm. Utmaningen var att dela med sig av foton på sina kroppar efter en eller flera graviditeter. Massor av kvinnor deltog och delade bilder och tankar med allmänheten. Nu när dammet lagt sig lite grann skulle jag vilja komma med en liten reflektion.
Fotona kan man se på fb, där kan man också hitta en massa bloggar där kvinnor delar med sig av bilderna och sina tankar kring kroppen efter graviditet.

På fb kom det alltså in en massa foton på kvinnors kroppar. Det var hängbröst och lösa magar, några kilo extra och kanske lite ärr på kroppen. En del av kvinnorna skrev att "jag är stolt över min kropp också just nu, för jag har fött barn". Andra skrev att "så här ser jag ut nu men jag vill se ut som före graviditeten för då var jag sexig, smal och snygg och nu ska jag banta för att nå mina mål". Och så kom hela kampanjen att handla om något helt annat än det som jag tolkat att varit Minttus mål - acceptera din kropp också nu när du fött barn. Nämligen om det att kvinnor som fött barn inte alls duger utan att de måste ändra sin kropp. Att liksom "såhär ser jag ut nu och jag kan visa det för er, men ni ska veta att jag tänker ändra på det så snabbt jag kan för jag vill inte se ut såhär".

Vi lever i extremt kroppsfixerade tider. Det talas konstant om hur kroppen ser ut, hur mycket den väger, var den har ärr, hur den såg ut tidigare och främst av allt vad som kan göras för att ändra hur den ser ut.
Jag tänker inte säga något illa om den här kampanjen, den spårade bara ur lite. Det är synd. Men jag drömmer ändå om att kvinnor nästa gång det blir tal om graviditetskroppen bara skulle rycka på axlarna och säga "ja, den har förändrats, men det orkar vi inte lägga energi på - vi kan istället tala om vad kroppen har gjort, hur det känns, hurdant det är att vara mamma och vad som är viktigt i livet just nu som inte har med kroppen att göra!" Till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar