14 aug. 2013

Det sexiga och det vardagliga

Nu och då blossar det upp debatter om kvinnor som ammar sina bebisar på platser där andra människor tycker det inte passar sig. Som caféer, restauranger och affärer. En del teorier påstår att speciellt män "tar illa upp" av att kvinnor ammar för att brösten då används till (det som de är skapta för) att amma, istället för att finnas där för män att titta på, som sexuella föremål, så som man ofta ser bröst i olika sammanhang (alla sammanhang förutom amning). Jag vet inte sen och jag har inte träffat på så oerhört många män som påpekat att någon mamma gör fel när hon ammar. Själv tycker jag såhär: om jag någon gång ammar barn så kommer jag att ha (som jag ser på det idag) svårt att plocka fram mina bröst var som helst utanför mitt eget hem. Jag tycker att brösten ska hållas innanför skjortan i de flesta situationer, men visst kan jag leva med att en mamma ammar sitt barn framför mig, också utanför hennes hem. Lite obekväm blir jag ändå, vilket kanske visar hur hjärntvättad jag också är - jag ser tissar hela tiden överallt i reklam, på teven, i tidningar och på andra ställen men sedan när en kvinna ammar sitt barn så blir jag obekväm. Ett intressant fenomen, måste vi säkert alla hålla med om.
I det här sammanhanget tänker jag också på det här med poledance. Hur hoppade vi nu hit? Jo, poledance har kopplats så starkt till strippklubbar att det numera anses som enbart porrigt att dansa runt en stång. Men, samtidigt har kvinnor (och män!) allt mera börjat inse vilken utmärkt träningsform poledance är. De har börjat träna, hålla sig fit och starka med poledance. Det har blivit en motionsform. Ändå har många, både män och kvinnor, svårt att släppa tanken på att poledance är något erotiskt, att det görs för att upphetsa män, vara ett nöje för män, något som "strippare" gör mot betalning på sunkiga klubbar. Och det leder till att kvinnor inte tillåts göra det för sin egen skull, som träning för kropp och själ, utan alltid tros göra det för att män tycker att det är sexigt. Samhället har liksom "tagit" poledancen och kräver att få bestämma att "det här är sexigt och porrigt". Precis som boobsen. Hur reagerar du om en kvinna säger att hon vill börja med eller håller på med poledance? Tänker du genast "strippa, ja, det är vad du menar" eller tänker du "ja, då blir man ju stark och slank!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar