15 aug. 2013

VM-tankar

Åh det är friidrotts-VM pågång och jag märker hur jag inte kan låta bli att titta på det, igen! I min familj, när jag var barn tittade vi alltid på stora idrottsevenemang och jag lärde mig älska stämningen och den där förväntan inför evenemangen. Min fästman gillar det också så vi tittar nästan alltid. Det blir också en sådan där vanesak. Man lär sig att det är OS  var fjärde år och då tittar man. Jag är ingen fan i ordets rätta betydelse, känner inte till alla deltagare och deras resultat, men jag hänger med och jag tycker att det är givande.
Just nu är friidrotts-VM i ett land där man inte får tala om gaypersoner och det kunde man tala om för evigt. Jag tycker för övrigt att politik och sport inte går att hålla isär så det är ingen vits att ens försöka. Men nu skriver jag inte om gaylagar i Ryssland.
Jag skriver istället om hur härligt det är med stora internationella tävlingar där folk från alla världsdelar samlas för att uppleva saker tillsammans. Och hur härligt det är att titta på personer som är fulla av adrenalin, ger sitt allt, äntligen nått den stunden i livet de tränat inför och väntat på sedan de var barn. Kanske går det bra, kanske sämre. Men de är där och gör det tillsammans! Sport är härligt!
Allt det här hittar du ännu i några dagar på Yle nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar