22 jan. 2015

Trender kommer och går

Nu är väl den tiden på året då folk börjar ge upp sina nyårsplaner på att gå ner i vikt, bli fit och vara snyggast på beachen 2015. Men den här hälsotrenden som startade för något år sedan lär väl hålla i sig ett tag (tills motreaktionen kommer och det plötsligt blir trendigt att skita i hur frisk och tränad och icke sockerberoende man är). Vore intressant att se hur många nya pt:n, livscoacher, dietister och instruktörer som utbildats eller påbörjat sin utbildning under de senaste 2-3 åren. Och sorgligt blir det om något år om alla de är arbetslösa...
Jag försöker inte förlöjliga folk som håller sig friska eller de som hjälper dem med det. Men jag är realist och tror att det är en trend som går förbi för de flesta är inte intresserade av att hålla sig friska och i balans. En del är intresserade av att hålla sig smala (eller som det brukar kallas, de gillar att träna), ganska många är intresserade av att leva enligt trenden, de flesta struntar i hur de ser ut eller mår och bara en liten liten procent vet hur de behöver leva för att må bra och lever faktiskt så också. Och det är alla de där som älskar att följa trender som har gett så många gym, fitnessinstruktörer, pt:n och andra tränings- och dietexperter så mycket klirr i kassan de senaste åren.
Herremingud sådana pengar det finns att hämta på folk som behöver hjälp i träningen. Jag insåg själv efter lite googlande och funderande att hur gärna jag än vill börja gå på gruppträning en gång i veckan så är det inte värt pengarna just nu (jag hör till dom som gillar träning). Så det blir hemmaträning för mig ett tag. Simning har jag ändå tänkt börja unna mig, men det betyder att någon annan utgift ska bort...

Nåja, vad jag försöker säga är att hälsotrenden gjort många personer rika i och med att den övertalat oss att vad än vi gör för vår hälsa så kan vi göra lite till. Precis som till exempel skönhetsindustrin övertalat oss att vad vi än gör för att se bra ut så kan vi alltid göra lite till, ursäkta, alltid köpa en till produkt som kan hjälpa oss bli ännu lite snyggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar