31 mars 2015

Alltid en förebild?

Utan att tänka efter dök jag huvudet före in i en debatt om bikinifitness som sport i gruppen Finlandssvenska bloggare på Facebook. Det startade med ännu ett blogginlägg där sporten och dess utövare kritiseras och jag orkar bara inte.

Det är så lätt att kritisera de val en kvinna gör för att hon med de valen är en dålig förebild. Sällan hör man det sägas om en man. En man kan göra något som folk anser vara dumt, klantigt, tråkigt, fult, elakt, vad som helst som inte anses bra och folk kommer att säga att det var ju dumt, klantigt, tråkigt, fult, elakt eller vad som helst men inte bra. En kvinna gör något liknande och hon är genast en dålig förebild för alla andra kvinnor, speciellt tonårsflickor som är såå lätta att påverka så de hamnar på fel väg i livet. Varför ska jag bara för att jag är kvinna konstant gå omkring och fundera på hurdan förebild jag är? Varför kan jag inte bara få göra de val jag gör och så kan du tycka att det var klantigt, elakt, dumt, whatever? Man gör väl de val man gör utgående från vad man själv vill i livet, inte utgående från hurdan förebild man är? I alla fall gör jag det.

Nu är jag förstås mamma och har genom det blivit en förebild på ett helt annat sätt, för min son. Men också i relation till honom anser jag inte att jag konstant ska behöva vara en så himla bra förebild. Det är helt okej att ibland säga att gör inte som jag gör, gör som jag lär. Visst kommer jag att göra mitt allt för att vara någon han kan ta modell av men jag tänker inte göra varenda val i livet utgående från hurdan förebild jag med det valet är för honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar