2 mars 2015

Val 2015

Det slog mig i dag morse när jag läste tidningen att det bara är veckor kvar tills det är riksdagsval i det här landet. Jag vet precis vilket parti jag önskar att förlorar stort men inte vilket parti jag önskar att vinner stort. Jag blir också, för varje val jag röstar i, mer och mer osäker på om jag verkligen ska rösta på det parti jag oftast röstar på (undantaget var presidentvalet). För deras värderingar motsvarar inte alltid mina medan jag lätt hittar kandidater i andra partier som har värderingar som mer liknar mina.

Årets valfrågor tycker jag borde vara
  1. hälsa och välfärd och då syftar jag speciellt på hur vi ska ta hand om våra äldre och hur vi ska ta hand om de specialgrupper som riskerar att få sämre service i och med social- och hälsovårdsreformen - som de finlandssvenska funktionshindrade,
  2. landets ekonomi och hur vi ska få sysselsättning åt flera,
  3. vår relation med Ryssland och med EU samt speciellt med Sverige och övriga Norden,
  4. jämställdheten i samhället, inte minst på arbetsmarknaden och vid vård av barn.
Det är också de här frågorna som mycket styr hur jag röstar i just det här valet. Dessutom är djur- och miljöskyddsfrågor viktiga för mig. Jag har också märkt att jag börjar intressera mig allt mera för sådant som handlar om barnens välfärd, icke så överraskande kanske.

Som vanligt tycker jag det är viktigt att alla använder sin rätt att lägga en röst i det här kommande riksdagsvalet. Att inte rösta är som att skjuta sig själv i foten, inget blir bättre av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar