16 juni 2015

Friheten att välja och välja bort huvudduken

Jag älskar det upplägg Buzzfeed har, då de lyfter fram fenomen, trender, tankar och händelser kort och koncist men ändå så läsaren förstår sammanhanget. Nu läste jag den här artikeln om iranska kvinnor som visar sitt hår i ett försök att uppnå lite större jämställdhet och rättvisa i sitt land. På Facebooksidan My Stealthy Freedom laddar kvinnor och också män upp bilder där de uttrycker att de anser att alla kvinnor i Iran ska få välja om de har eller inte har huvudduk, hijab på sig. I dagens läge är det lag på att alla kvinnor ska ha det.

Jag kan knappast ens börja försöka förstå hurdant det är att leva i ett land där du som kvinna måste läsa lagen för att lära dig vad du får och inte får ha på dig. Men det är självklart att jag stöttar de här kvinnorna som önskar att de skulle få välja själva om de använder eller inte använder hijab. Det ska vara självklart både i Iran och överallt annanstans i världen att en person själv avgör vad en har och inte har på sig. Det får vi inte glömma här i Finland heller. Att folk måste få välja. Visst undrar jag ibland när jag ser en kvinna i burka om hon valt det själv och i så fall varför. För mig är tanken på att lägga på mig en burka lika främmande som tanken om att jag skulle låta någon annan bestämma att jag inte får ha på mig en burka eller vad jag nu råkar villa ha på mig. Men jag vet att många kvinnor också i Finland väljer att ha på sig olika huvuddukar för att de vill det och att orsakerna säkert är lika många som antalet kvinnor.

Jag rekommenderar alla som är intresserade av frågor som handlar om till exempel muslimska kvinnors val av kläder att läsa Johanna Holmströms Asfaltsänglar. Jag rescenserade boken för två år sedan, texten kan du läsa här. Svenska Yle har skrivit om boken här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar