30 juli 2015

Palmer, Cecil och huvudlös jakt på lejon och andra afrikanska djur

Jag vet inte riktigt vad jag önskar att amerikanen Walter Palmer ska få för straff för att ha betalat 50 000 dollar för att ta livet av Cecil-lejonet. Har han 50 000 dollar att sätta ut på att skaffa sig "tillstånd" att skjuta ett lejon så har han väl några hundra tusen till att sätta ut exempelvis på att se till att skyddet av de lejon som finns kvar i Afrika blir bättre.

Fy fan vad arg jag blir. Att en man anser att det är roligt, en trevlig hobby, kul fritid att flyga till Afrika från sin trygga överklasstillvaro i USA och först lura ett lejon ut från nationalparken där det inte får skjutas, sedan skadeskjuta det för att sedan pina det i 40 timmar innan han till sist avfyrar nådaskottet som tar livet av det. Fy fan. En måste ha ett tråkigt liv och ett riktigt sjukt huvud för att få kicks av sådant. Jag hoppas allt det hat som Palmer (med all rätta) fått på sig får alla andra som håller på med samma hobby att tänka efter både två och tre gånger före de nästa gång sätter sig på ett flygplan mot något land i Afrika för att ta livet av hotade djur.

För Palmer är ju inte den enda som håller på med den här sjuka hobbyn. Det finns gott om rikt folk som är villiga att betala för att få ta livet av Afrikas hotade djur. Att pengarna används för "skydd" av de djur som inte skjuts är väl också det en stor lögn, rätta mig om jag har fel. Herregud, det föds ju upp lejon i fångenskap på flera håll i Afrika bara för att rika västlänningar med tråkigt liv ska få komma dit och ta livet av dem. Fy fan säger jag bara.

Palmers försvar var ju: jag trodde jag jagade helt lagligt. Ahaa, just det så du tycker att om det är lagligt så är det helt okej att ta livet av lejon? Bara för att du tycker det är roligt? För att det är din hobby?

Det är lätt att börja moralisera över till exempel min köttkonsumtion och hur också jag indirekt dagligen tar livet av flera djur. Jag medger att jag inte är något helgon. Men jag tar mig ändå friheten att kritisera den här sporten som Palmer med många andra håller på med. Det finns inget vett i det. Huvudlöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar