24 juli 2013

Näthat, Bibeln, människor som gömmer sig och om att uttrycka sin åsikt

Den här viktiga texten fick mig ännu en gång att börja reflektera kring det här med Bibeln, Jesus, Gud och hur de här används än idag som argument av människor som vill de mest varierande sakerna. Hur lätt det är att säga att "Jesus dömer alla som gör abort". Hur lätt det är att säga att "Gud planerade det si och så, Gud hjälper dig, Gud ville si och så, Gud gör si och så".

Men vet du vad? Jag vet inte och jag bryr mig inte vad Bibeln, Jesus eller Gud säger om aborträtten idag. För sådant som sker idag ska beslutas av dem som lever idag.

Skulle vi någonsin tillåta att sådant som korruptionslagstiftning, trafiklagstiftning, utbildningslagstiftning, miljölagstiftning etcetera bestäms av någon människa som eventuellt levde för 2000 år sedan och vars anhängare skrev en text som sedan dess redigerats tusentals gånger? Nej det skulle vi inte. Ändå tar religiösa personer och sådana som påstår sig vara religiösa sig rätten att kräva att lagarna i många frågor skrivs så att de respekterar det som Jesus kanske ville och det som står i Bibeln. Sådana frågor är aborter och homosexualitet.

Varför är det idag mera relevant att fråga sig vad Gud och Jesus tycker om aborter än vad 14-åriga flickor tycker om abort? Det är det inte. Aldrig.

Behöver vi ens gå in på diskussionen om vad det näthat som den här tonårstjejen tvingats utstå än en gång bevisar? Jo det behöver vi, för det är viktigt.
När en 14-årig flicka ställer sig upp och demonstrerar för att kvinnor ska få välja om de vill föda det barn de bär på eller inte så kallas hon ful, lesbisk, hora. Hon ska inte få uttrycka sin åsikt tycker man. Hon ska inte få demonstrera. Hon ska inte få tänka och tycka.

Näthatet mot kvinnor som uttrycker sin åsikt är inget påhitt. Det är högst verkligt. Och det får mig att må illa. Men jag tänker inte sluta skriva om det, precis som jag inte tänker sluta skriva precis just det som jag tycker.

Förresten så är jag öppen för debatt om abort. Jag tycker en sak, du tycker säkert något annat. Men kom inte släpandes med Bibeln. Jag bryr mig inte vad Bibeln säger. Där kan stå att alla som dricker svart kaffe hamnar i helvetet, om så så so be it. Där kan stå att alla som arbetar på en söndag ska drabbas av pest. So be it. Där kan stå att getter aldrig får mjölkas före 7 på morgonen, jag bryr mig inte. Vill du följa Bibeln så gör det. I ditt eget liv. Men låt det inte påverka lagstiftningen eller rätten till varje levande människa att bestämma över sin kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar