29 aug. 2014

Bara vi två

Lästips: Nina Åkestam skriver om hur jämställdheten tar lopputili samtidigt som det första barnet föds."Pappor kan göra allt förutom amma" har vi hört nu i några tiotal år, skulle det vara dags att börja göra något, tänker jag liksom...
Jag är tidvis väldigt borttappad i det här, har svårt att få ordning på mina tankar och känslor kring jämställdhet och barn i vårt hem. Sådär principiellt tycker jag ju att jämt ska vara jämt, men ibland när jag försöker föreställa mig hur det kommer att vara hemma hos oss om någon månad så skräms jag av hur jag sitter fast i gamla modeller.
Men, jag är helt övertygad om och det kan ingen får mig att ändra åsikt om, att det alltid är bättre för barnet/n med ett hem där de vuxna delar på ansvaret och tiden med barnen så jämt de kan än ett hem där den ena vuxna dedikerar all sin tid åt barnet och den andra har viktigare saker på gång. Det är alltid bättre för barnet/n ju jämnare föräldrarna kan dela på ansvaret och tiden (förstås gäller det här inte om den ena föräldern är destruktiv, sjuk, alkoholiserad eller har andra problem, men det är underförstått hoppas jag).

Den här helgen åker jag och T bort på lite tumistid på hotell. Vi ska gå på bio, äta gott, kanske spela lite minigolf och eventuellt shoppa något smått till bäbisen. Jag älskar våra små utflykter. Det här är liksom en ultramini-bröllopsresa kombinerat med njuta av varandra före bäbisen kommer.

P.S Ni har väl inte missat den nya Facebookgruppen Finlandssvenska bloggare? Ljuvligt initiativ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar