22 juli 2013

Ta tillbaka den nakna kroppen!

Efter den här "bh för barn" -debatten började jag tänka på en sak. Nakenhet. Hur nakenhet är lika med sex och hur nakenhet/sex används för att sälja det mesta. Bröst speciellt. Kvinnobröst. De kan sälja vad som helst om man ska tro en massa olika företag.
Jag har gått in i fällan, insåg jag här en dag. Det var när jag pratade med min sambo om en ny musikvideo av Justin Timberlake.


Det är mycket nakna kvinnor här. Jag försökte argumentera för att det är fel att göra på det här sättet. Att man gör en video där en massa nakna kvinnor dansar runt i vad som kan tyckas vara något vackert, konstnärligt när det enda man vill är få en massa klick och sälja musiken. Att om man nu ska sälja med nakna kvinnor = sex så ska man göra det då, på riktigt. Inte hålla på och kalla det "konst" eller ens försöka få det att se vackert ut. Jag menar något sådant här.


Sedan insåg jag. Det behöver inte vara så. Nakenhet kan visst vara vackert, konstnärligt. Kvinnokroppen är vacker, alla kroppar är vackra. Om jag säger att nakenhet alltid betyder sex och att det alltid ökar försäljningssiffrorna så har jag låtit alla sexister vinna. Alla de som tycker att kvinnokroppen är något man kan använda för att sälja något helt annat, som musik eller bilar eller vad som helst.
Så, låt oss ta tillbaka kvinnokroppen. Låt oss säga att den är vacker och den är konstnärlig. Att bara för att den finns så är det inget fult, porrigt, sexigt, något som säljer något annat.

Precis som vi inte ska låta någon annan bestämma vad kvinnor och flickor kan och får ha på sig ska vi inte låta någon annan bestämma att kvinnokroppen är något som bara används för att sälja något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar