12 maj 2015

Några tillägg till gårdagens inlägg

Två grejer vill jag ännu tillägga till gårdagens inlägg om socker och barn och vad jag tycker om A:s framtida sockerkonsumtion. Först tack för alla kommentarer!
  1. Det är helt galet att så mycket av det som marknadsförs som något som barn ska och vill äta innehåller så mycket socker och dessutom marknadsförs på sådant vis att det ska vara lockande för både barnens föräldrar och för barnen att trots det konsumera det. Socker är gott och ska konsumeras som det där lilla extra i livet tycker jag, inte som det där som gör att barnet går med på att äta sin jogurt. Om barnet inte äter jogurt utan socker så är det dags att se över matvanorna i familjen. Kanske helt skippa jogurten?
  2. Jag tycker alla gör som de vill i den här frågan. Jag anser inte att den väg jag anser vara rätt för vår familj är rätt för någon annan familj. Jag kan förstå de föräldrar som säger blankt nej till socker, för socker är ju skadligt på många sätt och skapar ett beroende som är svårt eller i dagsläget kanske rentav omöjligt att komma loss från. Socker tar också plats från en massa nyttiga saker vi hellre borde stoppa i oss.
Och sist: jag tycker det är viktigt att ta barnen med i matlagningen och tänker försöka ha A med så mycket som möjligt. Det här gäller också då jag lagar något sött. Tänk vilken gåva att ge sitt barn, att lära barnet laga mat, baka och fixa allt möjligt gott. Och då kan man samtidigt lära dem lite mer om socker, sött och sådant. Kanske tillsammans fundera på hur mycket socker det är i någon viss efterrätt och så vidare? Prata och diskutera. Det är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar