11 maj 2015

Socker hjärta barn är lika med sant?

Hur tänker du kring socker till ditt barn? Jag tänker att socker är en del av livet och vill inte förbjuda det för då skapar jag bara en osund relation till mat.

Jag läser på Svenska Yle en intervju med den svenska "sockerforskaren" Ann Fernholm om kombinationen socker och barn. "Sockerförgiftade barn" är rubriken och kanske kan man sammanfatta texten som att barn i västvärlden äter alldeles för mycket socker och det har förödande konsekvenser för hälsan samt att livsmedelsproducenterna givetvis är en del av problemet i och med att mycket sådant som marknadsförs som något som barn ska och vill äta innehåller galet mycket socker.

I artikeln redogörs det för olika sorters socker. Jag talar nu bara om socker och tror att de flesta hänger med i vad jag menar.

Nu är ju A bara halvt år ännu, men i och med att vi nu börjat med smakportioner så har jag också tänkt en del på hans framtida sockerintag. Eller ja, det gjorde jag väl redan när han låg i magen. Själv äter jag på tok för mycket socker i dagsläget, men ungefär såhär ser jag på barns sockerintag: lagom är bäst.

Och hur tänker jag då? Vore det inte enklare att bara säga nej till socker?

Jag tycker faktiskt inte att vi ska förbjuda barn att äta socker. Socker är en del av vår matkultur här i Finland och i resten av världen, det går inte att förneka det. Jag håller med om att de flesta äter alldeles för mycket socker och där har vi ett massivt problem. Men jag hör inte till dem som tycker att vi ska sträva efter ett sockerfritt samhälle. För socker är ett njutningsmedel och sådana behöver vi, tycker jag. Och jag anser att man skapar ett större matproblem genom att aldrig lära barnet njuta av socker i måttliga mängder. Förbjuder man socker helt blir socker ett stort mysterium för barnet och så småningom kommer barnet att villa veta vad det där mystiska är för något utan att ha verktygen att handskas med det.

Jag tänker sträva efter att lära A en balanserad relation till socker. Ungefär såhär: den mat och de mellanmål, frukostar och kvällsmål man äter till vardags ska inte vara fyllda med socker men vill man ha en chokladbit till efterrätt eller en glass eller en bulla en tisdagsförmiddag så äter man det. Och sockrade bakverk och annat gott är en del av att till exempel fira någons födelsedag eller annan bemärkelsedag och det är inget fel i det. Däremot anser jag alltså inte att sockrade jogurtar och läsk till maten och vitt bröd till frukost varje dag är något jag vill lära A. Vatten är den bästa drycken och läsk och sådant är undantag. Finns ingen dagskvot för socker, inte heller någon regel om att det är tillåtet bara vissa dagar, men det hör inte heller till vid varje måltid.

Men jag kommer alltså inte att bli en lördagsgodis-mamma. Jag anser att lördagsgodis är en säker väg till att ge barnet en ätstörning. Socker är förbjudet alla andra dagar i veckan men på lördagar äter du så mycket socker du orkar och hinner för det har jag bestämt. Jonej.

Exakt när A ska få bekanta sig med socker för första gången har vi inte bestämt. Kanske blir det imorgon, kanske när han är 3 år. Jag är säker på att det kommer att komma ett naturligt läge att göra det. Kanske blir det på ett kalas eller när han fyller 1 eller när jag själv äter choklad hemma i soffan och tänker att han ska få smaka.

Socker hör till livet om man tycker att det är gott (inget måste ju, men många gillar det). Och då är det viktigt att lära sig från barnsben att förhålla sig naturligt till det. Att lära sig hitta balansen så det inte blir för mycket socker.

6 kommentarer:

  1. Jag hör till de mammorna som får sneda blickar då mitt barn inte får godis och saft. Min flicka är 1,5 år och har inte smakat på godis, saft eller läsk. Socker kommer inte vara förbjudet, jag tycker om att baka så det är ju en del av vårt liv. Men jag anser att jag inte behöver "truuga" socker åt henne, "titta godis, smaka!", nä sen när hon förstår vad godis och godsaker är, sedan är det okej att smaka. Är vi på kalas får hon smaka på kaka, om hon vill, men härtills har hon hellre ätit det saltiga än det söta. Hemma undviker vi äckligt söta jugurtar, naturell jugurt och fil går lika bra :). Saft dricker vi inte hemma så där har vi inget problem. Sen när hon blir äldre så kommer jag nog att låta henne äta godsaker, med måtta och inte varje dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter som om vi tänker ganska lika!

      Och jag tycker det är synd om du får sneda blickar för de val du/ni gör. Jag tycker inte någon annan har med det att göra när/om man väljer att introducera exempelvis godis och saft för barnet.

      Radera
  2. Jag hör antagligen till de som skulle kategoriseras som en av de mest fanatiska i sockerdebatten eftersom jag faktiskt slängt ut allt vitt socker ur vårt hus och gått inför att uppfostra mina barn till att förstå¨problemet med socker. Känner bra till Ann Fernholm, har haft nöjet att träffa henne in person två gånger och diskutera dessa saker. Kan säga att jag antaglien hade ungefär samma åsikt som du när vårt första barn var i samma ålder som ditt. Och det är super att du tänker till om sockret redan nu för det kommer att bli en grej du får ta ställning till ganska snart. Orsaken till att jag slängde ut sockret var att jag insåg att vi är flera i familjen som har tendens att bli beroende och kunde inte då få ihop det hur jag skulle "sockerträna" mina barn in i ett beorende. Sedan dess har jag lärt mig massvis och anser nu att socker är en stor hälsofara och borde inte alls vara en så stor del av vår kultur (speciellt barnkultur!!!) som den är idag. Jag jobbar med att lyfta upp frågan och skapa medvetande, håller kurser i hur man kan ställa om och håller bakningskurser som utesluter vitt socker, gluten och mjölk. Mitt äldsta barn är nu snart i den åldern att hon antagligen kommer att sockerfrossa en tid då mamma inte mera kan kontrollera vad hon äter. Men jag är övertygad om att min strikta policy satt sina spår och att hon aldrig kommer att ens vilja frossa på samma sätt som hennes mamma en gång i tiderna gjorde. Och det är en bedrift jag är stolt över: tänk vilken gåva att ge sitt barn - ett medvetet förhållande till substanser som inte är ofarliga och som lätt framkallar beroende. Kan ännu säga att det är ännu lätt med barn som är riktigt små och där föräldrarna kan påverka vad de får, men tror nog att det är snäppet på omöjlighet att hålla sina barn helt sockerfria om man inte blir en enstöring utanför civilationen. Men däremot kan man genom sina egna val begränsa hur mycket de får i sig i unga år och det är väl det jag sysslar med. Hemma näst intill noll om det inte är gjort på dadlar, banan, honung, kokossocker - hos andra äter de vad som bjuds, dvs en del socker blir det nog ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren!

      Det verkar som om ni i er familj hittat ett sätt som funkar :) Och det låter sjukt inspirerande att du håller kurser i hur man bakar på "alternativt" sätt. Det är bra, jag tror det inte kan finnas för mycket sådant.
      Jag borde också bli bättre på att hitta alternativ till socker, som du skriver om till exempel dadlar och banan.

      Radera
  3. Men sen kan man väl som förälder bestämma hur mycket godis barnet får på lördagen? Barnet kan bara frossa i sig sjuka mängder godis på lördagen om föräldern köper/tillåter sjuka mängder godis. :) I och för sig är ju de flesta godispåsar väldigt stora nuförtiden, men vissa påsar är ju mindre i storlek och har man två barn kanske de kan dela en större påse etc :) Jag vill helst hålla bort socker så länge som möjligt från mina framtida barn, och sen när de börjar äta sött och godis misstänker jag att det nog blir en godisdag där de får en påse - sen är det upp till dem om de vill äta upp allt genast och riskera magknip eller om de ska vara mera förståndiga och försöka få den där påsen att räcka ett par dagar. Jag var inte ens som liten någon frossare, förstod direkt att det var mycket trevligare att äta lite i taget och då kunde en påse räcka många dagar :) Min kompis däremot hade magknip varje helg på grund av att hon inte slutade äta förrän det var slut.. ;)

    Sen vill jag gärna laga en del hemmagjort godis (kokosbollar t.ex.) som ibland kan ersätta kemikaliebomberna från butiken.. Ärligt talat är jag nog mera orolig för alla konstiga ingredienser i godispåsarna som jag inte ens förstår vad det är, än själva sockret, även om sockret också är ett gift i sig. Så jag resonerar att hemmagjorda sötsaker alla gånger är bättre än butiksgodis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst kan man bestämma mängden lördagsgodis :) Men det är själva principen om att ha bara en dag i veckan man får äta godis som jag är emot. För det anser jag är en säker väg till ätstörning i framtiden.

      Och du har så rätt i det där med kemikalierna. Det är ganska skrämmande vad allt det finns i godispåsarna. Jag är tyvärr ingen bakare, men efterrätter och numera också glass lagar jag gärna själv. Tänk att det går att laga glass som smakar hundra gånger bättre än köpt glass med FYRA ingredienser (socker, äggula, vanilj och grädde)!

      Radera